مدیریت
سمیرا صفرزاده؛ علی محمد ناعمی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر رهبری مثبتگرا بر اشتیاق به کار با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی مدیران مقطع متوسطه شهر سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه (دوره اول ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر رهبری مثبتگرا بر اشتیاق به کار با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی مدیران مقطع متوسطه شهر سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه (دوره اول و دوم) شهر سبزوار به تعداد 138 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 102 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه رهبری مثبتگرا کامرون (2008)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و اشتیاق به کار شوفلی و بیکر (2006) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Spss22 و 8.8 lisrel و آزمونهای همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد توانمندسازی روانشناختی در تأثیر رهبری مثبتگرا بر اشتیاق به کار نقش میانجیگری دارد؛ رهبری مثبتگرا بر توانمندسازی روانشناختی با ضریب مسیر 43/0 تأثیر معناداری دارد؛ همچنین توانمندسازی روانشناختی بر اشتیاق شغلی با ضریب مسیر 32/0 تأثیر معناداری دارد.